Gepost door: lisetskiezels | 2 mei 2013

Stem van de stilte

Uitbundig bloeit mijn krentenboompje

Uitbundig bloeit mijn krentenboompje nu.

Gisteren bereikte mij het trieste bericht dat een van onze mede koorleden is overleden. Ze was al geruime tijd erg ziek, maar er was hoop dat het beter zou gaan. Dat ging het niet. Dit komt heel hard aan, zo niet verwacht…

Daar word een mens even heel stil van. Daar word ik stil van. Stilte om af te stemmen, stilte tot nadenken.

Leven en dood. Ze kunnen niet zonder elkaar, al leven we altijd alsof we niet dood kunnen gaan.

Stilte….

Geen woorden vinden… ik moet wel woorden vinden… Dit kan ik niet in stilte voorbij laten gaan.

Daarom.

Twee weken geleden zong het koor ‘Zingen voor je Leven’, waar ik met heel veel plezier deel van uit maak, nog uitbundig en feestelijk op een benefietuitvoering ten bate van het koor zelf. “Life affirming’ zoals een dierbare vriendin uit Wales zei; door de filmpjes op internet kon zij het mee-beleven.

Dit was zaterdagavond 13 april 2013.

Dat zelfde weekend hoorden we dat die zaterdagavond de zoon van een van onze koorleden was overleden. Kanker, jawel en nog in de bloei van zijn leven, vader van (net) 2 kinders.

Stil nu….

Nu is Suze dood. Een lieve bescheiden vrouw die maanden heeft gevochten voor haar leven. Hoe verdrietig is dit niet voor haar partner, kinderen en kleinkinderen. Ernstig ziek, geen kanker, en dan niet meer beter worden…

Dood en Leven.

Groter contrast bestaat niet.

Je weet dat dit kan gebeuren, bij een koor dat voornamelijk bestaat uit mensen die net de zware ziekte kanker hebben doorstaan, of nog ziek zijn, of weer ziek zijn. Juist misschien daarom kunnen we als koor zo fantastisch het zingen beleven en daarmee het Leven vieren. Toch. Ondanks alles.

Daarom is het zo fantastisch dat dit koor er is. Dat iedereen er kan komen zingen, die daar behoefte aan heeft. Of je nu wel of niet toon kunt houden, wel of niet noten kunt lezen. Of je man bent of vrouw. Zingen is zo heerlijk, het ‘opent’ de ziel. Daar kan ik alleen maar volmondig JA op zeggen. Ja, ik heb, nee ik BEN een ziel en Ja die wordt helemaal opgewekt door zang.

Zingen, zang is ruimte-scheppend! Inspirerend en krachten-voedend.

Ik word bijvoorbeeld altijd heel erg vrolijk en opgewekt van een lied, al is het maar een deuntje dat ik neurie. Als ik blij ben en zing word ik nog blijer. Als ik pijn heb, of het leven even niet zo lekker loopt, de ‘flow’ er niet is, en ik grijp mezelf bij de kladden en ga desondanks zingen, dan breekt de zon door, en kan ik niet ophouden met zingen. Tot mijn Mr. B er horendol van wordt…. en gelukkig duurt dat heel lang! Dan zet hij zijn koptelefoon op (sorry, Mr. B) en ga ik toch maar in stilte door. Blijft het vervolgens door mijn hoofd resoneren, met elke hap lucht en nieuwe tonen voel ik de levenslust terugkeren, vibreren… Voor even is alles dan weer gewoon goed en magistraal. Het leven heeft dan gewonnen, voert weer de boventoon.

Daarom blijf ik zingen bij het koor. Mijn koor. Zolang ik kan.

Daarom gaan we zingen voor Suze bij haar herdenkingsdienst. Maandag. Ja, het zal emotioneel worden, er zullen tranen vallen… is dat erg? Ik denk het niet. Ondanks tranen en verdriet zullen we ook blij zijn dat we mogen zingen, dat we kunnen zingen, en haar leven vieren met zang. Ook dat mag.

Stil staan bij de dood, daar wordt je even stil van.

Lieve Suze, lieve allemaal, ik hoop dat ik hier toch een klein stemmetje van die stilte heb laten horen.

Heel veel liefs, allemaal!

Responses

  1. Lieve Liset, Wat een mooie blog, veel sterkte maandag en tot woensdag, groetjes, Jeanne

  2. Wat verwoord jij het weer mooi. Liefs Henny

  3. Liset,ik zou het nooit zo mooi kunnen zeggen, maar ik deel je gevoelens.Wat een gemis, ons buurmaatje in het koor, altijd zo vriendelijk..wij waren hier nog niet op voorbereid. Wat een verdriet voor de familie…wij moeten – ondanks alles – voort en blijven zingen !! stieneke

  4. Mooi. Indrukwekkende verwoordingen waar ik dan weer stil van wordt. Wat een krachtige werking…

  5. wat mooi geschreven liset. veel sterkte! xxx els


Geef een reactie

Categorieën

