Gepost door: lisetskiezels | 31 mei 2012

Goed gevoel en kop eraf

Hij zit er weer in, de eerst kuur in het AVL. We hebben daar afgesproken dat het gewoon de eerste keer is. Praat makkelijker. Doen alsof alles nieuw is. Alles is toch weer anders dan de vorige keren.

Hier ligt ze dan, onze prinses, een beetje te suffen terwijl de Carboplatin indruppelt, stroomt mag ik zeggen, want dit middel zit er in een half uurtje in. Bij aanvang zijn dan al medicijnen (o.a. dexametason) tegen onstekingsreacties van de Taxol, die hierna volgt. Als het zakje leeg is, gaat er een piep, en komt er verpleging toesnellen. Niet dus. Maar dat is heul niet errug. Het komt altijd goed. Na de Carbo, tussen elke nieuw spul moet even zo/n tien minuten gespoeld met zoutwater, slangen schonen. Taxol vraagt altijd wat meer zorg. Er kunnen allergiereacties optreden, dus komt de nurse gezellig even bij je zitten, koppelt bloeddrukmeter aan – Nee, niet dus NIET mijn rechterarm, voet bij stuk houden Lisetje, en ja, toen met een zucht naar linker arm, wat wel kon, maar dan moet de infuus steeds even stopgezet. En er moet precies gemeten worden, een paar keer in een kwartier, vanwege die mogelijke reacties. Uitwijken naar mijn been wilde ze niet. (Deden ze bij Bronovo)  “Lastig ben ik he?!?” zei ik met een glimlach. “Ja nou!” zei zij met een twinkeling en we waren weer vrienden.

Het ging allemaal goed, dankzij de deskundige en lieve nurse Laura, en niet te vergeten natuurlijk al mijn lieve lezertjes’ dolgedraaide duimen. En ik weet gewoon dat het goed gaat komen. Gisteren voelde ik me nog Arjuna, aarzelend op de valreep, want morgen moet deze boogschutterkampioen de strijd aanbinden met zijn verwanten*. Vanochtend ineens kwam de moed, ja zelfs zin erin. Het moet niet gekker worden. Even later hadden we toch maar zo ineens een diepte gesprekje, waar ze alle tijd voor nam.

Voor de tot hier gevorderde en vervolgens volhardende lezer: Het kamertje is trouwens 2 persoons, 1 bed en 1 stoel. Op deze stoel kwam in de loop van mijn wacht, 2 keer een patiënt die binnen een half uurtje weer weg was. Chemo per injectienaald en een infuus plaatsen in lastige aders, het kan allemaal hier. Zo’n 60 patiënten per dag doen ze. Dus alleen het laken waar je op ligt wordt verschoond. Heel efficiënt zou ik zeggen. Het bed ligt heel comfortabel, maar toch wel lekker dat eigen kussen. Het uitzicht door het raam is in het atrium van de polikliniek, een verdieping lager.

WC op de gang. ALs je moet, mag je zelf je infuus kast van de elektra afkoppelen, stekker eruit dus, en lopen met dat ding. Zo kom je nog eens ergens.

Zo, dat was het weer even. Genoeg nu. Mocht u meer willen weten, kunt u altijd reageren en wie weet geef ik dan meer info weg.

Verder spreken de foto’s voor zich, gemaakt – jawel- door mijn chauffeur, die alleskunner! (Behalve de vaatmachine vullen, dat kan ik toch beter. Maar vanavond mocht hij het doen en heb ik niks veranderd, op een paar dingetjes na. Sssst, niks zeggen! Hij leest dit toch niet, veuls te laaang (Wombargs!). Maar wel een teken voor mijn lieve lezertjes dat het vrij goed nog gaat. Maar zij kan ook 10vingers blind tikken, zegt die lieverd van mij dan weer. Allengs nu meer fouten dus ik stop echt!)

Dikke kus vor de nacht.

Oja, mijn chauffeur kwam voorrijden in de CX Break, kleur Brun Maya II, geheel nieuwe versie met airco! Een soort tank. Stabiel enzo. Net als mijn chauffeur. 😉

Voetnoot* Het verhaal over Arjuna is terug te vinden in de Bhagavad Gîtâ, een oud Hindoestaans epos in dichtvorm.

suffen tijdens toedienen van CarboPlatin.. 1e chemokuur AVL tegen teruggekeerde eierstokkanker

!e chemo in AVL (Amsterdam): statusmappen, cytostatica en de rest.

1e chemo in AVL, 2012-04-5-31, 10.30 u, Rechts plastik zak met de cytostatica in zakjes, te weten CarboPlatin en Taxol.

Infuus hand Liset chemo 1 in AVL, Amsterdam

Responses

  1. Dappere dodo!
    Fieke

  2. Wauw, ben je in trance? Wat een rust en sereniteit! (de foto dan hè? 🙂 Stoere klont. xxx els

  3. Tough
    times never last, tough people do.

    My Friend!

    Thought for the Day:
    GOOD looks catch the eye but a GOOD

    personality catches the heart.
    You’re blessed with both!

    It’s “Friends Day” xxx

  4. Wat een moed, gewoon omdat het moet. Nooit bij nagedacht, zouden die woorden toch wat met elkaar te maken hebben. Misschien wel uitwisselbaar: Dan wens ik je nog heel veel moet. XXX


Geef een reactie

Categorieën

