Gepost door: lisetskiezels | 9 juni 2010

Dag van de spanning

Nog zo’n tien minuten. Dan gaan de stembureaus dicht. Een spannende dag. Gaat het volk kiezen en krijgt het wat ze wil? Er is zoveel mis en gemor, dat je zou denken, dat er kolonnes naar de stembus rennen. Het lijkt erop dat het volk het massaal laat afweten. Met bakken komt het water uit de hemel, een regengordijn trekt ruisend en gestaag door het land. Dat schijnt mensen tegen te houden. Dat houdt verkiezingsopkomsten laag. En verkiezingsuitslagen grillig.

Als het nu bliksem en stormvlagen waren die overtrekken … Zompig als een kleffe deken valt de warmte op je lijf als je ook maar één stap buiten de deur doet. Regendruppels brengen warme verkoeling. Zonder jas de regen in, deert niet. Het lijkt de tropen wel. Ik hoor Marijnissen net zeggen, dat SP-mensen door niets worden tegengehouden, weer of geen weer. Ben ik toch wel een SP-vrouw, want gewapend met paraplu – dat wel- naar de stembus gelopen en intussen genoten van alles wat groeit en bloeit. Heldere kleuren, mooi verzadigd, druppels overal overheen gestrooid, nevelige verten. Zo kan ie wel weer. Eén stem erbij voor Emiel Roemers.

Wel even schouderklopje-voor-mezelf. Want voor het eerst weer flink aan de wandel: eerst helemaal de Vlierboomstraat op- en uitgelopen naar het postagentschapje aan het einde van de Appelstraat. (Ja, ja dat doet maar!) Op de terugweg hier en daar ’n winkeltje binnen, praatje, buurtgevoelens aanwakkeren, koesteren. Vervolgens, na een korte drink- en zitpauze thuis, weer verder richting stembureau en daar voorbij – was ik me aan het overspelen? – toch doorgezet, want hee, al dat slappe gehang en geschuivel in huis moest maar es afgelopen zijn. Ik had overigens wel een kwart banaan naar binnen gewerkt. Een beetje topsporter mag dat wel hebben, dacht ik.

Het had allemaal zo’n bijzondere sfeer. Alsof er iets groots ging gebeuren. Of iets kleins. Maakt niet uit. Wat er gebeurde onderweg, wat ik me liet gebeuren, vertel ik een andere keer. Is weer een ander verhaal, ander spoor. Maar misschien ook niet.

Deze dag is spannend. Spannende dagen rijgen zich aaneen. Alsof het niets is. Morgen spanning van een heel andere orde. Morgen komt mijn chauffeur weer voorrijden en zoefen wij naar Amsterdam, langs groene, zompige, natte wegen, naar het AVL. Dr. Verwaal verwacht ons om 11.05 uur. Het zal wel uitlopen, schat mijn chauffeur in. Ik ben het voor de verandering met hem eens. En dan gaan wij het horen, de uitslag, een uitslag. Voor ons morgen een uitslag, op het lijf geschreven. Ik zei het al, van een heel andere orde. Ook daarover later meer.

(Overigens voor de detaillisten onder u: het zoefen gebeurt dit keer gewoon in onze oude getrouwe buitengewone CX Break.)

Responses

  1. Spannend, zo noemden de heren politici het steeds maar gisteravond. Dacht aan jou, tussen al mijn ergernissen door. Vanochtend na te kort slaap teletekst geraadpleegd, droefheid alom, hoewel mijn partijtje gelukkig gewonnen had -not enough-. Denk nu echt alleen nog maar aan jullie spanning.

  2. hoi Liset,
    wat suf van mij, ik was een dag in de war. ik lees je kiezels op donderdag, de dag van de uitslag,mens ik denk aan je/jullie!!
    je maakt wel nieuwsgierig hoor: wat er gebeurde tijdens je kuier door de buurt…..maar wie weet, komt dt nog eens. ik vind je taal trouwens buitengewoon poëtisch, die ruisende regen, ik hóór het! en ik geníet van die regen, ook hier, balsem voor de gortdroge grond, mijn tuin is er blij mee en ik ook, scheelt sjouwen met gieters…
    mijn twee kleine perenboompjes staan te glunderen in mijn achtertuin, ik ben zo blij met ze!
    eentje heeft toch al één bloesempje gehad, ik volg met spanning of dat ook tot één peertje gaat leiden….ik zal nog geduld moeten hebben 🙂
    ik hou van je, tot gauw, liefs, Cokkie

  3. Lieve Liset,

    Heel veel schouderklopjes voor je mooie blogs en voor jezelf en veel sterkte vandaag met de uitslag!

    Liefs, Marie Florence


Geef een reactie

Categorieën

